Jumaat, 14 Disember 2012

Latihan Masa Cuti

Penulisan

Baca dan lengkapkan karangan contoh di bawah.
  • untuk kegunaan pada waktu kecemasan
  • sebagai suatu amalan
  • akan mendapat faedah tahun
  • tanpa meminta wang daripada ibu bapa
  • untuk menjamin keselamatan wang kita itu
  • dapat mengelakkan pembaziran
    Menabung atau menyimpan wang merupakan amalan yang mulia. Kita boleh menyimpan wang di dalam bank ______________________________________________ . Dengan menyimpan wang, kita akan beroleh pelbagai faedah.
     Kita boleh mengguna wang yang kita simpan itu ______________________________________ .
Wang itu boleh digunakan untuk membaiki rumah akibat bencana alam atau membeli buku-buku sekolah. Kita juga boleh menggunakan wang itu untukmelanjutkan peajaran ke universiti.
     Apabila kita menyimpan wang di dalam bank, wang kita akan bertambah. Hal ini demikian kerana wang yang kita simpan _______________________________________ . Dengan itu, jumlah wang simpanan kita akan menjadi semakin banyak.
     Selain itu, dengan menyimpan wang, kita dapat meringankan beban ibu dan bapa. Wang yang kita simpan boleh digunakan untuk membeli barang keperluan persekolahan kita. Dengan cara itu, kita dapat berdikari ___________________________________________.
     Dengan mengamalkan sikap suka menyimpan wang, kita ________________________________ . Kita akan lebih berhati-hati ketika berbelanja. Kita dapat mengelakkan diri daripada membeli barang-barang yang tidak perlu.
     Jelaslah di sini bahawa menyimpan wang banyak memberikan faedah. Oleh itu, jadikan aktiviti menyimpan wang ________________________________________ . Peribahasa Melayu berpesan, "Sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit."

1 ulasan: